گزاره ی پایانی قسمت دوم :
... ، وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِکَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِی إِلَیهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ ، ... .
سلام علیکم .
... ، السلام علیک ایها النبی (الف) و ... .
... ، وَمَا أَرْسَلْنَا قَبْلَکَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِی إِلَیهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ ، ... .
دیشب که می خواستم بخوابم ، هنوز روزنامه های امروز (ب) بروز نشده بود ، تو :"پیشخوان روزنامه" رو میگم ، صبح که صفحه ی اولشونو نیگا می کردم ، صرف نظر از حرفای :"به تعبیر معروف" این :"زنجیره" به اون یکی دیگه اش ! و خبرای روز (پ) شون ، خبر متفق القولشونم متفاوت بود ! نه مثل خبر سیمای این :
ج.ا
هرچند اونم خبرش بعنوان مناسبت دیروز (ت) تفاوت داشت !
یه خبرش با خبرای دیگش فرق داشت ! مثلا گزارشگر هردوش یکی نبود ! که گزارشگری داشته باشه ! و نظر خواهیم بکنه ! و ... !
حالا مثلا :"دعوت" سخنران ! ووو بمونه ! و :"گزاره" ی دومش ! که قبلا گفتم ! که هرکی می خواد اومده باشه برای شنیدن حرف سخنران ! اونم نه مثلا ایستاده ! یا نشسته روی زمین و مثلا پله ای ! ووو .
آخه ! یکیش خیلی :"منظم" بود و ... ، گزاره های دومشو میگم ! ولی گزاره های دوم :"سخنران"ای بقیه علاوه بر شلوغیشون ، حق مثلا کف زدن و اظهار نظرم داشتن ! برای گزاره ی اولشونو میگم !
تفاوت پیامبر :
سخنان پیامبر ، از آدم گرفته تا خاتم ، اولین تفاوتی که داره ! اینه که میگه اونم گزاره ی دومه ! ولی آیا مثلا سخنران دیروزی که گفتمم میگن !؟ خودشم اینکه آخرش برسه به خدا !؟
با اینکه پیامبرم مثل اونا یه بشره ! می شنوه ، مثلا ! خودشم با گوش ! که خوراکش سخنه ، مثلا ! حالا مثل بقیه خودنیشو گزارش میده به شنوایی و اونم به ... بمونه !
خب ! پیامبر برای رسیدگی به :"حساب" نه تنها مثلا سخنرانای دیروز ، و هر سخنرانی ، بلکه اونیم که به سخنی گوش میده ، اگه به "حساب" بیاد ! که میاد ! چی !؟
اینو ، درستکه من گفتم ! و حتی بقول آقا امیرالمومنین علیه السلام :"مطبوع" (ث) هم باشه ولی به تعبیر معروف :"من درآوردی" که نیست ! از خودتونم که :"طلب" کنین ، یا :"جویا" بشین می بینین همینه و شما هم مثل من و جفتمونم مثل پیامبر ! با این تفاوت که اونی که به پیامبر رسیده توسط اون به ما رسیده ، همونطوری که از سخنران دیگری میرسه ! منتها با اون تفاوتی که گفتم ، حالا می خواد هرکی باشه ! هر اسم و رسمی هم داشته باشه ! چراکه سرو کار مثلا گوش ما با سخنه ! نه بقول آقا امیرالمومنین : سخنران ! و حتی پیامبرم که باشه ! چه رسه به اینکه نگه : از کجا آورده !؟ و مخاطبشم حق اظهار نظرم نداشته باشه و به تعبیر معروف :"سیخ" گوش ! مثل یکی از اون خبرای متفاوت سیمای این :
ج.ا
و اونم بمناسبت دیروز !
خب ، روز بخیر و ان شاءالله زیرنویسا هم بمونه بعد نهار ، آخه سفره بازه و ...
--------------------------------
زیرنویسا :
الف :
البته سلام بر پیامبر ، در نماز ، سلام واجب بحساب نمیاد ، مثل شهادت در تشهد .
چراکه در سلام واجب :"سلام علیکم" سلام شامل بر پیامبرم میشه .
چی می خوام بگم !؟ می خوام بگم سلام بر پیامبر داریم تو نماز !
خب ! شاید گفته بشه ! اونی که نماز خون نیست چی !؟ خب اونم تا سلامی نده چیزی گیرش نمیاد از گزارش گزارشگری ! که مثل پیامبر گزارشی داشته باشه ! و نیازیم نداره که ادعای پیامبری داشته باشه ! از گزارشش پیداس ! منتها با تفاوتی که در متن گفته شد ، که نمیگه : از کجا آورده !؟
حالا بمونه به کجاش !؟ اونم طلبه یا دانشجو ! طالب علم یا جوینده ی دانش ! و اونم بعنوان یه :"فریضه" ! که پیامبر صل الله علیه و اله و سلم فرموده !
ب :
هفده آذر هزار و سیصد و نود و هشت .
پ :
دیروزشون .
ت :
نه مثلا ، ضمن عرض تسلیت ، بمناسبت دهم ربیع الثانی ، بلکه :"شانزده آذر" .
ث :
العلم علمان ، علم مسموع و علم مطبوع ، و لا ینفع المسموع اذا لم یکن المطبوع .
حالا می خواد :"سخنران"ش هرکی باشه ! و هرچیم که بگوش برسونه ! نفعی نداره تا مطبوع نشده باشه ! برا گوشی ، مثلا ، که بهش رسیده باشه !
البته مثلا بقول مرحوم علامه ، مثل :"افتادن چشم" ، گوش دادن فرق داره ! ولو اینکه از حس شنوایی ، مثلا ، اومده باشه ! خب برا اینکه :
قصد
شنیدن داره ! حالا :
منها
ارزش شنیدنم ! نداشته باشه ، بحث دیگه ای داره ! و مونده به باب طبع شنونده ، مثلا ، نه بگوش رسیده ! مثلا ! که بخواد بگوش رسیده رو گوش داد !
چراکه از اینجا ببعدش دیگه دست اون نیست که ! مگه اینکه ... !
اولش اینکه با اجازه !؟ و با سلام !؟ ولو اینکه بقول پیامبر صل الله علیه و اله و سلم : اونجا خالیم باشه ! از حتی شنونده ای ! مثلا ! چه به اینکه مخاطبی داشته باشه برای :
سلام علیکم !
---------------------------
بعد نوشت :
شکر خدا ! اینجا هم رحمت الهی باریدن گرفت و اولین برف امسال داره میباره .
ان شاءالله که برکت داشته باشه و :
منها
یی ! نداشته باشه !